بررسی تولید موم در زنبور عسل

موم زنبور عسل :
فیلسوف یونانی ارسطو بر این عقیده بود که موم زنبور عسل از گلها حاصل می­شود و این فرضیه تا دوره رنسانس غالب بود. در سال 1744 دانشمند آلمانی به نام Hornbostel گزارش داد که زنبوران موم را خودشان تولید می­نمایند. این گزارش به وسیله جامعه علمی نادیده گرفته شد، تا زمانی که Hunter در سال 1792 و Huber در سال 1814 کار خود را ارئه دادند. در 1903 فرایند سنتز موم با جزئیات توسط Dreyling تعریف شد
موم زنبور عسل یک محصول طبیعی است که توسط زنبوران عسل کارگر در سنین 12 تا 18 روزگی از غده­های مخصوصی تولید می­شود و در زنبوران پیرتر این غده­ها از فعالیت می­افتند. البته در شرایط اضطراری این غده­ها می­توانند دوباره فعال شوند و موم توسط قطعات دهانی آنها به حالت شان در می­آید. شان متشکل از سلول­های حاصل از موم خالص زنبور عسل می­باشد که از یک مرکز دارای نمای شش ضلعی در جهت­های مخالف هستند. زمانی که موم توسط زنبوران تولید می­شود به رنگ سفید است ولی آن سریعا به دلیل مخلوط شدن با گرده و در برخورد با زنبوران در داخل کندو تیره می­شود. مومی که از زنبوران عسل گرفته می­شود و توسط زنبوردار ذوب می­شود عموماً به رنگ زرد لیموئی است.
موم زنبور عسل نقطه ذوب نسئتا بالائی مابین 143 تا 145 درجه فارنهایت دارد و آن بسیار محکم است و در معرض فساد توسط بسیار کمی از حلال­ها است. آفتاب موم زنبور عسل را سفید می­کند اما مواد دیگری آن را تحت تاثیر قرار می­دهند . موم از کشتی­های شکسته پس از دهه­ها از داخل آب نمک در شرایط خوبی بیرون آورده شد. موم زنبور عسل به آرامی می­سوزد و یک بوی طبیعی خیلی معطری دارد. این دو کیفیت باعث می­شود شمع­های حاصل از موم زنبور عسل واقعاً بی نظیر و فوق العاده باشند. اما بزرگترین استفاده تجاری موم زنبور عسل در صنعت مواد آرایشی است.

فواید موم عسل :
عسل همراه با موم که از نظر گرده گل . بره موم و موم غنی است در مورد سینوزیت . زکام اسپاسمی. ناراحتی های تنفسی . ورم معده و ورم لثه موثر است .در رابطه با برفک دهان آن را باید جوید.
لازم به ذکر است که موم ماده ای است که دستگاه گوارش انسان و سایر جاندران قادر به تجزیه مولکولهای آن نیستند" یعنی پس از تغذیه جذب نمی شود و به همان صورت که تغذیه شده است از بدن دفع می گردد " اما می تواند به سرعتبه وسیله پوست جذب شود به همین دلیل امروزه آن در ساخت وسایل بهداشتی آرایشی نظیر کرم ها ، پما دها ، ماسک های زیبایی صورت و غیره از اهمیت بسزایی بر خوردار است.
جان ویس پزوهشگر آمریکایی جویدن فرآورده ای از موم و عسل را برای پاک کردن راه های بینی و حلق توصیه می کند و در مورد سینوزیت ، تنگی نفس و زکام آن را دارویی بی نظیر می شناسد. برای این کار بیماران باید هر نصف قاشق مربا خوری عسل با موم مصرف نموده و موم آن را یک ربع بجوند.
عسل همراه با موم در مورد سینوزیت ، زکام اسپاسمی ، ناراحتی های تنفسی ، ورم معده و ورم لثه موثر است ، در رابطه با برفک دهان آن را باید جوید.
لازم به ذکر است که موم ماده ای است که دستگاه گوارش انسان و سایر جاندران قادر به تجزیه مولکولهای آن نیستند" یعنی پس از تغذیه جذب نمی شود و به همان صورت که تغذیه شده است از بدن دفع می گردد "
اما می تواند به سرعت به وسیله پوست جذب شود به همین دلیل امروزه آن در ساخت وسایل بهداشتی آرایشی نظیر کرم ها ، پما دها ، ماسک های زیبایی صورت و غیره از اهمیت بسزایی بر خوددار است.
 ان ویس پزوهشگر آمریکایی جویدن فرآورده ای از موم و عسل را برای پاک کردن راه های بینی و حلق توصیه می کند و در مورد سینوزیت ، تنگی نفس و زکام آن را دارویی بی نظیر می شناسد. برای این کار بیماران باید هر نصف قاشق مربا خوری عسل با موم مصرف نموده و موم آن را یک ربع بجوند.
 جویدن موم عسل زنگ دندانها را می زداید و لثه ها را محکم می کند . جویدن نقل های تهیه شده با عسل و موم باعث ازدیاد ترشح بزاق جهت فعالیت ترشحی و حر کتی معده و سوخت و ساز بدن شده و اثر قابل توجهی روی گردش خون و ظرفیت کار ماهیچه ها دارد.